Autor: sutrus

Datum: 21 lis 2021 16:02
Kategorie: Začínáme

Zobrazení: 200
Komentáře: 0

RouterOS licenční klíče

Popis: RouterOS licenční klíče

Odkaz na článek (bb-code [URL]): Kopírovat

[url=https://spssoftware.cz/knowledgebase/article?k=49]RouterOS licenční klíče[/url]

Přímý odkaz: Kopírovat

https://spssoftware.cz/knowledgebase/article?k=49

Přehled
Hardwarové routery MikroTik se systémem RouterOS jsou dodávány s předinstalovanou licencí RouterOS, pokud jste si zakoupili zařízení se systémem RouterOS, nemusíte s licencí nic dělat.

V případě systémů X86 (tj. zařízení na PC) je třeba získat licenční klíč.

Licenční klíč je blok symbolů, který je třeba zkopírovat z účtu na webu mikrotik.com nebo z e-mailu, který jste obdrželi, a poté jej vložit do směrovače. Klíč můžete vložit v terminálu nebo kliknutím na tlačítko "Paste key" v nabídce Winbox License. Aby se klíč projevil, je nutný restart.
 ! Varování:
Licenční schéma RouterOS je založeno na Software-ID / System-ID, kde:
  • RouterBOARD software-id je vázán na paměťové médium (HDD, NAND).
  • x86 software-id je vázáno na MBR
  • CHR system-id je vázáno na MBR a UUID.
Informace o licencování lze načíst ze systémové konzoly CLI:

Kód: Vybrat vše

[admin@RB1100] > /system license print
    software-id: "43NU-NLT9"
         nlevel: 6
       features:
[admin@RB1100] >
licence.png


Úrovně licencí
Po instalaci RouterOS běží ve zkušebním režimu. Máte 24 hodin na to, abyste se zaregistrovali pro úroveň 1 (bezplatná demoverze) nebo si zakoupili licenci úrovně 4,5 nebo 6 a vložili platný klíč.
Úroveň 3 je licence pouze pro bezdrátové stanice (klienty nebo CPE). Pro počítače x86 není úroveň 3 samostatně k dispozici k zakoupení.
Úroveň 2 byla přechodnou licencí ze starého staršího formátu licencí (před verzí 2.8). Tyto licence již nejsou k dispozici, pokud máte tento typ licence, bude fungovat, ale pro upgrade - budete muset zakoupit novou licenci.

Rozdíl mezi jednotlivými úrovněmi licencí je uveden v následující tabulce.

Úroveň licence0 (Trial Mode)1 (Free Demo)3 (WISP CPE)4 (WISP)5 (WISP)6 (Controller)
Priceno keyregistracenot for sale$45$95$250







Wireless AP mode (PtM)24h trial-noyesyesyes







PPPoE tunnels24h trial1200200500unlimited







PPTP tunnels24h trial1200200500unlimited







L2TP tunnels24h trial1200200500unlimited







OVPN tunnels24h trial1200200unlimitedunlimited







EoIP tunnels24h trial1unlimitedunlimitedunlimitedunlimited







VLAN interfaces24h trial1unlimitedunlimitedunlimitedunlimited







Queue rules24h trial1unlimitedunlimitedunlimitedunlimited







HotSpot active users24h trial11200500unlimited







User manager active sessions24h trial1102050Unlimited







Všechny licence:
  • spuštěný a licencovaný směrovač lze používat neomezeně dlouho
  • může používat neomezený počet rozhraní
  • jsou určeny vždy pro jednu instalaci
  • nabízejí neomezený počet aktualizací softwaru



Úrovně licence CHR
Dosud popsané úrovně licencí se nevztahují na routery hostované v cloudu (CHR). CHR je verze systému RouterOS určená ke spuštění jako virtuální počítač. Má vlastní 4 úrovně licencí a také zkušební verzi, ve které si můžete po dobu 60 dnů vyzkoušet některou z placených úrovní licencí.

Pro všechny úrovně placených licencí je k dispozici 60denní bezplatná zkušební licence. Chcete-li získat bezplatnou zkušební licenci, musíte mít účet na webu MikroTik.com, protože veškerá správa licencí se provádí tam.

Trvalá licence je doživotní licence (koupíte jednou, používáte navždy). Trvalou licenci je možné převést na jinou instanci CHR. Spuštěná instance CHR bude indikovat čas, kdy má přistoupit k serveru účtu, aby obnovila svou licenci. Pokud instance CHR nebude moci licenci obnovit, bude se chovat, jako by zkušební doba vypršela, a neumožní upgrade systému RouterOS na novější verzi.

Po licencování spuštěného zkušebního systému je nutné z CHR ručně spustit příkaz /system license renew, aby byl systém aktivní. Jinak se systém nedozví, že jste jej ve svém účtu licencovali. Pokud to neuděláte před vypršením lhůty systému, zkušební verze skončí a vy budete muset provést kompletní novou instalaci CHR, požádat o novou zkušební verzi a poté ji licencovat pomocí získané licence.

LicenceLimit rychlostiCenaPopis
Free1MbitFREEThe free license level allows CHR to run indefinitely. It is limited to 1Mbps upload per interface. All the rest of the features provided by CHR are available without restrictions. To use this, all you have to do is download disk image file from our download page and create a virtual guest.




P11Gbit$45P1 (perpetual-1) license level allows CHR to run indefinitely. It is limited to 1Gbps upload per interface. All the rest of the features provided by CHR are available without restrictions. It is possible to upgrade p1 to p10 or p-unlimited After the upgrade is purchased the former license will become available for later use on your account.




P1010Gbit$95P10 (perpetual-10) license level allows CHR to run indefinitely. It is limited to 10Gbps upload per interface. All the rest of the features provided by CHR are available without restrictions. It is possible to upgrade p10 to p-unlimited After the upgrade is purchased the former license will become available for later use on your account.




P-UnlimitedUnlimited$250The p-unlimited (perpetual-unlimited) license level allows CHR to run indefinitely. It is the highest tier license and it has no enforced limitations.




60-day TrialFREEIn addition to the limited Free installation, you can also test the increased speed of P1/P10/PU licenses with a 60 trial. You will have to have an account registered on MikroTik.com. Then you can request the desired license level for trial from your router that will assign your router ID to your account and enable a purchase of the license from your account. All the paid license equivalents are available for trial. A trial period is 60 days from the day of acquisition, after this time passes, your license menu will start to show "Limited upgrades", which means that RouterOS can no longer be upgraded. Note that if you plan to purchase the selected license, you must do it before 60 days trial ends. If your trial has ended, and there are no purchases within 2 months, the device will no longer appear in your MikroTik account. You will have to make a new CHR installation to make a purchase within the required time frame. To request a trial license, you must run the command "/system license renew" from the CHR device command line. You will be asked for the username and password of your mikrotik.com account.




 ! Varování:
Varování: Pokud plánujete používat více virtuálních systémů stejného druhu, může se stát, že další stroj bude mít stejné SystemID jako ten původní. To se může stát u některých poskytovatelů cloudových služeb, například Linode. Abyste tomu předešli, spusťte po prvním spuštění příkaz "/system license generate-new-id" ještě předtím, než požádáte o zkušební licenci. Všimněte si, že tuto funkci je nutné použít pouze v době, kdy je CHR spuštěn na svobodném typu licence RouterOS. Pokud jste již získali placenou nebo zkušební licenci, nepoužívejte funkci regenerate, protože již nebudete moci aktualizovat svůj aktuální klíč.

Chcete-li používat více virtuálních počítačů, stáhněte si obraz disku z našich webových stránek a vytvořte tolik kopií, kolik virtuálních počítačů potřebujete. Z každého obrazu virtuálního disku pak vytvořte nový systém virtuálního počítače.

Před spuštěním nebo registrací staženého souboru nezapomeňte vytvořit kopie obrazu disku.

Náhradní klíč
Jedná se o speciální klíč, který vydává tým podpory společnosti Mikrotik, pokud omylem ztratíte licenci na x86 instanci s RouterOS a pracovník podpory společnosti Mikrotik rozhodne, že to není přímo vaše chyba. Stojí 10 USD a má stejné funkce jako klíč, který jste ztratili.
Upozorňujeme, že před vydáním takového klíče vás může podpora Mikrotik požádat o prokázání, že starý disk selhal, v některých případech to znamená zaslání mrtvého disku.

Žádost o výměnu klíče
  1. Přejděte do správy svého účtu na stránkách mikrotik.com a vyplňte "kontaktní formulář podpory" nebo napište přímý e-mail na adresu support@mikrotik.com.
    Uveďte podrobné informace o tom, proč je požadován náhradní klíč.
  2. Zašlete požadované informace oddělení podpory společnosti MikroTik.
  3. Poté, co pracovníci podpory potvrdí, že náhradní klíč byl na váš účet přidán, znovu zkontrolujte svůj účet. Vyberte část "Vytvořit klíč z náhradního klíče".
    Replacement_license_1.png
  4. Vyberte příslušnou úroveň licence, u které chcete provést výměnu.
  5. Zadejte nové "software-ID".
  6. Přejděte k pokladně stisknutím tlačítka "Add license replacement to cart" (Přidat výměnu licence do košíku) a dokončete platbu.
    Replacement_license_2.png
  7. Do vašeho profilu bude zaslán e-mail s novou licencí.
    Nově vygenerovaný klíč najdete také v části "Vyhledávání a zobrazení všech klíčů" ve složce "Zakoupeno RRRR", kde "RRRR" je aktuální rok.
 ! Varování:
Na jeden původní klíč můžeme vydat pouze jeden náhradní klíč, použití postupu výměny klíče dvakrát pro jeden klíč nebude možné. V takových případech je nutné zakoupit nový klíč pro toto zařízení RouterOS.


Získávání licencí a práce s nimi

Kde lze zakoupit licenční klíč RouterOS?
Zařízení MikroTik jsou dodávána s předinstalovanou licencí a není nutné ji kupovat.
Chcete-li získat licenci vyšší úrovně nebo licenci pro instalaci na PC x86, musíte si zaregistrovat účet na našich webových stránkách a tam použít možnost "Purchase a RouterOS license key".

Pokud jsem si klíč zakoupil jinde
Musíte se obrátit na společnost, která vám licenci prodala, ta vám poskytne podporu.

Pokud mám licenci a chci ji vložit na jiný účet?
Přístup ke klíčům můžete poskytnout pomocí virtuálních složek
Jediný druh licencí, který lze přenést na jiný účet, je předplacený klíč, který je zakoupen nebo je získán od MUM. Předplacené klíče získané jako dárek od školení nelze přenášet.
Chcete-li přenést zakoupený předplacený klíč, přejděte do části "Přenos předplacených klíčů" v sekci "ROUTEROS KEYS" na svém účtu MikroTik.

Pokud jsem ztratil licenci od svého zařízení?
Pokud jste z nějakého důvodu ztratili licenci ze svého routeru, aktualizujte router na nejnovější dostupnou verzi RouterOS a použijte "Request license key" ve svém účtu mikrotik.com. Při žádosti o licenci použijte softwarové ID a sériové číslo dostupné v nabídce Systém/Licence v systému RouterOS. Pokud funkce vyžádání nefunguje, použijte získanou licenci nebo se obraťte na adresu support@mikrotik.com.
 ! Varování:
Pokud byla licence ztracena z důvodu opravy a nebyla provedena prostřednictvím distributora v rámci záruky, budete si muset zakoupit novou licenci RouterOS za plnou cenu!

Jak používat licence

Mohu jednotku naformátovat nebo přeflashovat?
Formátování a opětovné flashování jednotky pomocí jiných nástrojů než Mikrotik (jako DD a Fdisk) zničí vaši licenci! Buďte velmi opatrní a před tímto úkonem kontaktujte podporu společnosti Mikrotik. Nedoporučuje se to, protože podpora společnosti MikroTik by mohla zamítnout vaši žádost o náhradní licenci. K tomuto účelu použijte nástroje Netinstall nebo CD-install poskytované společností MikroTik, které jsou volně k dispozici na naší stránce ke stažení.

Na kolika počítačích mohu licenci používat?
Licenci RouterOS lze současně používat pouze v jednom systému. Licence je vázána na HDD, na kterém je nainstalována, ale máte možnost HDD přesunout do jiného počítačového systému. Licenci nemůžete přesunout na jiný HDD, ani nemůžete HDD s licencí RouterOS formátovat nebo přepsat. Bude z disku vymazána a budete si muset pořídit nový. Pokud jste licenci omylem odstranili, obraťte se o pomoc na tým podpory.

Mohu HDD dočasně používat pro něco jiného než pro systém RouterOS?
Jak je uvedeno výše, ne.

Mohu licenci přesunout na jiný HDD ?
Pokud je váš současný HDD disk zničen nebo jej již nelze používat, je možné licenci přenést na jiný HDD. Budete muset požádat o náhradní klíč (viz níže), který bude stát 10 USD.

Musím do routeru zadat celý klíč?
Ne, stačí jej zkopírovat a vložit do nabídky Systém --> Licence
ApplyLicenseWinbox.png
Mohu na disk nainstalovat jiný operační systém a později znovu nainstalovat RouterOS?
Ne, protože pokud použijete formátování, nástroje pro rozdělení disku nebo nástroje, které něco provedou s MBR, ztratíte licenci a budete muset vytvořit novou. Tento proces není zdarma (viz výše část Náhradní klíč).

Ztratil jsem RouterBOARD, můžete mi dát licenci k použití v jiném systému?
Hardware MikroTik se dodává s vestavěnou licencí. Tuto licenci nemůžete žádným způsobem přenést do nového systému, což se týká i případných upgradů aplikovaných na směrovač MikroTik v době, kdy byl ještě funkční.

Licence zakoupené u prodejců
Klíče zakoupené od jiných prodejců a přeprodejců nejsou ve vašem účtu. Váš účet mikrotik.com obsahuje pouze licence zakoupené přímo od společnosti MikroTik. Můžete však použít odkaz "Request key" ve svém účtu, abyste získali klíč do svého účtu pro referenci nebo pro některé aktualizace (pokud jsou k dispozici).

Nepoužívám software, můžete ukončit platnost mé licence?
Licence jsou samostatné klíče a MikroTik nemá nad vašimi zařízeními žádnou vzdálenou kontrolu. Proto nejsme schopni ověřit, zda licenci používáte nebo ne. Proto MikroTik nemůže ukončit žádné vydané licence.